Agencja Reklamowa Tings

Telefon

+48 511-474-708

Czym jest identyfikacja wizualna?

Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna, czyli branding to konieczność w przypadku dużych firm i takich, które chcą się rozwijać i promować swoją markę. Polega na tworzeniu spójnego wizerunku przedsiębiorstwa. Przyciąga uwagę, formuje określone skojarzenia w głowach konsumentów (np. solidna, sprawdzona marka, dobre produkty itp.). Buduje jej wiarygodność, napędza popyt i pozwala się rozwijać. Warto przemyśleć ten temat, tak by nie trzeba było za kilka lat całkowicie zmieniać loga czy materiałów firmowych. Identyfikacja wizualna — co to?

Identyfikacja wizualna — definicja

Identyfikacja wizualna to po prostu cała otoczka firmy czy też marki, która pozwala jej się wyróżnić na tle innych. Dopełnia jej wizerunku, który powinien tworzyć spójną całość. Mogą ją tworzyć np.:

  • wzornictwo,
  • charakterystyczne logo,
  • użyte kolory (np. paleta barw pastelowych albo dwa wybrane kolory itp.), 
  • styl komunikacji z konsumentami treści,
  • typografia, czyli wielkość i krój czcionek
  • styl strony internetowej,
  • wygląd pracowników.

Identyfikacja  — jej elementy

Key visual (wszystkie elementy wizualne specyficzne dla marki) jest jednym z kluczowych elementów, po których klienci rozpoznają na pierwszy rzut oka daną firmę. Ułatwia zapamiętanie marki i potrafi w bardzo dużym stopniu przesądzić o wyborach klientów. 

Identyfikacja wizualna — logo firmy 

Logo firmy powinno nawiązywać do profilu działalności firmy. Np. firma ogrodnicza może mieć w swoim logo drzewo albo kwiat, przedsiębiorstwo produkujące beton ー pojazd z gruszką, a wydawnictwo — pióro. Czasami logo staje się stylizowana nazwa firmy albo jej pierwsza litera. Idealne logo firmy powinno być czytelne i rozpoznawalne. Jest to element kultury obrazkowej, która istniała już w czasach, kiedy większość ludzi nie umiała pisać (a nawet wcześniej). Piktogramy mamy więc zapisane w genach. Cechą dobrego logo będzie także łatwość naniesienia go na różne przedmioty, tak by wszędzie wyglądało tak samo (nie było zniekształcone).

Identyfikacja wizualna — nazwa firmy

Nazwa firmy musi być łatwa do zapamiętania i nie za długa. Jeśli jednak tak jest, warto, by w pamięci konsumentów utrwalił się jej skrót. Nazwa firmy FIAT również pochodzi od znacznie dłuższego wyrażenia Fabbrica Italiana Automobili Torino (Włoska Fabryka Samochodów w Turynie). Większość osób zna jednak tylko skrótowiec. Ponadto warto, by nazwa kojarzyła się z przedmiotami czy usługami, które oferuje dana firma.

Identyfikacja wizualna — kolory firmowe

Key visual powinny być obecne na ulotkach, w reklamach, materiałach firmowych, grafikach, komunikatach. Np. firma Play odznacza się barwą fioletową i białą, a Orange — jak sama nazwa wskazuje — pomarańczową. Ta pierwsza swój odcień fioletu nawet opatentowała w 2018 roku. Podobnie uczyniło Orange, Milka, Nivea czy T-Mobile. (Aby tak zrobić, należy być jednak bardzo dużym przedsiębiorstwem o ogromnej rozpoznawalności, inaczej wniosek raczej zostanie odrzucony). 

Identyfikacja wizualna — materiały firmowe

Teczki, plakaty, ulotki, notesy, długopisy, podkładki pod myszkę, papier firmowy, nawet ubiór pracowników… Lista materiałów firmowych, na których można umieścić logo, nazwę czy kolory firmowe jest niemal nieskończona. Warto ten fakt wykorzystać, by tam, gdzie można, reklamować swoje usługi. Po pewnym czasie konsumenci zaczną je kojarzyć jako znane i solidne. Pamiętacie Rejs i wypowiedź inżyniera Mamonia? Natura ludzka ma to do siebie, że najbardziej lubi to, co już zna z przeszłości. To jest bezpieczne, sprawdzone (skoro jest już jakiś czas na rynku, to musi być dobre, prawda?).

Jak zrobić?

Warto założyć księgę identyfikacji wizualnej. Opisuje ona wiele zagadnień, według których przedsiębiorstwo buduje swoją markę i rozpoznawalność. Znajdują się tam wzorce, mówiące o tym, jak firma ma się prezentować i jakimi sposobami to osiągnąć. Powinna ona kodyfikować wszystkie założenia brandingu Twojej firmy. 

 

Jak zrobić identyfikację wizualną? Najpierw wyznacz sobie priorytety. Trzeba pomyśleć nad tym, jak ma wyglądać logo. Jeśli nie masz pomysłu, postaw na prostotę i stwórz sygnet bez zawijasów, czy szczególików. Kiedy ten punkt wyjścia jest już gotowy, możesz wokół niego budować inne elementy. Kolorystyka też jest istotną sprawą. Jakie barwy lubisz? Wykorzystaj to, co Ci w duszy gra i użyj do ustalenia kolorów firmowych.

 

Warto też dodać, że branding powinien być określony i wykonany na początku przygody zwanej prowadzeniem firmy. Pozwoli to na spójne działania już od jej zarania i je ułatwi. Pomyśl o identyfikacji wizualnej jako o pewnej całości, która będzie kojarzyć się z tym, co Twoja firma oferuje.

 

Po co firmie identyfikacja wizualna? Jest konieczna, aby konsumenci (a także kontrahenci) mogli rozpoznać, z kim mają do czynienia od pierwszej sekundy. Dzięki temu zwiększa obroty firmy i wpływa na zaufanie do niej. Warto pamiętać, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Jeśli nie czujesz się na siłach i nie chcesz wymyślać takich elementów, jak niepowtarzalne logo czy charakterystyczne kolory firmowe, to zajrzyj tutaj, a prawdziwi profesjonaliści wykonają tę pracę za Ciebie.

Iwa E

Redakcja Tings Agencja Interaktywna Tings | Tworzenie stron firmowych, projektowanie sklepów online, projektowanie stron www, sklepy internetowe 2021. Zadzwoń ☎ 511 474 708