Agencja Reklamowa Tings Boczkowsky

511-474-708

agencja-interaktywna-tings-tworzenie-stron-firmowych-projektowanie-sklepów-online-projektowanie-stron-www-sklepy-internetowe-2021
agencja-interaktywna-tings-tworzenie-stron-firmowych-projektowanie-sklepów-online-projektowanie-stron-www-sklepy-internetowe-2021
Zamów kontakt

Agencja Reklamowa Tings

agencja-interaktywna-tings-tworzenie-stron-firmowych-projektowanie-sklepów-online-projektowanie-stron-www-sklepy-internetowe-2021
Zamów kontakt

Psychologia kolorów podczas projektowania stron internetowych

Mówi się że diabeł tkwi w szczegółach a tu mamy post o temacie Psychologia kolorów. Trudno temu zaprzeczyć, a idealnym przykładem potwierdzającym ową tezę jest działanie psychologii kolorów. Dlaczego to, jakich kolorów użyjemy przy projektowaniu stron internetowych ma tak duży wpływ na to jak nasze treści zostaną odebrane?

 

Czym jest psychologia kolorów?

 

Najprościej rzecz ujmując chodzi o to, jakie emocje wywołują u nas konkretne kolory. Jako, że ludzki umysł to otchłań przepełniona odmiennymi doświadczeniami i wspomnieniami, najróżniejsze barwy są w nas zakorzenione już od dzieciństwa i mają na nas różny wpływ. Kolory są w stanie podświadomie wywoływać w nas zadowolenie, ale również obawę. Wobec tego, to właśnie od kolorów często zależą nasze preferencje.

Psychologia kolorów a marketing

 

Najwięksi specjaliści od spraw sprzedaży doskonale wiedzą, że dobór koloru w trakcie projektowania logotypu marki, reklamy czy właśnie strony internetowej nigdy nie jest przypadkowy. Barwy mają za zadanie kontrolować potencjalnych konsumentów. Według badań, ponad 60% ludzi poza swoją świadomością skupia się na kolorystyce podczas wyboru marki.

 

Co oznaczają konkretne kolory?

 

Czerwony (np. Coca-Cola, YouTube)  – Kolor dynamiczny, przyśpieszający tętno, tworzy poczucie natychmiastowości, wobec tego zachęca do impulsywnych zakupów. Bardzo dobrze przyciąga uwagę.

 

Niebieski (np. Facebook, Nivea) – Kojarzy się z harmonią, nie rozprasza, dzięki czemu poprawia produktywność. Ze względu na to, że jest to kolor wody, kojarzy się również z naturą.

 

Żółty (np. McDonalds, Ikea) – Reprezentuje optymizm, ze względu na swoją jasność często używany jest do przyciągania uwagi. Nie należy go nadużywać, ponieważ łatwo męczy oczy.

 

Zielony (np. Spotify, Starbucks) – Wiąże się przede wszystkim ze spokojem oraz naturą. Sprzyja zrelaksowaniu. Z kolei jego ciemniejszy odcień często kojarzy się z pieniędzmi, burżuazją.

 

Czarny (np. Sony, Puma) – Kolor elegancki, tajemniczy ale również kojarzący się z siłą. Jednakże, niewątpliwie jest również mroczny – kojarzy się ze śmiercią. Po czerń często sięga się w świecie mody ze względu na wyrafinowany charakter.

 

Biały (np. Wikipedia, Apple) – Symbolizuje czystość, start czegoś nowego, ale również pokój. Wiąże się z doskonałością.

 

Fioletowy (np. Yahoo, Twitch) – Kolor kobiecy, wobec tego częsty używany w kosmetykach czy środkach do pielęgnacji ciała. Ma działanie uspokajające, jednakże symbolizuje również niejednoznaczność – w końcu jest mieszanką czerwonego i niebieskiego, czyli dwóch skrajnych barw.

 

Pomarańczowy (np. Orange, Fanta) – W łagodnej odmianie wywołuje entuzjazm, kolor bardzo ciepły. Jednakże w odmianie intensywnej może wywoływać agresję, wobec tego powinien być stonowany. Sprzyja pozytywnym emocjom, zachęca do zakupów.

 

Jak dobierać kolory przy projektowaniu strony internetowej?

 

Warto się zastanowić – jaki jest nasz cel? Do kogo chcemy trafić? Kiedy wiemy jakiego typu klienta chcemy przyciągnąć łatwiej będzie nam dobrać kolor naszej strony internetowej. Owy dobór może być dla nas świetnym narzędziem dla przyciągnięcia klientów ale również strzałem w stopę. W końcu nie użyjemy koloru różowego przy projektowaniu witryny poważnej instytucji finansowej…

 

Jest wiele różnych przykładów selekcji barw pod dany target. Dynamicznego koloru czerwonego możemy użyć przy zakupach, które mają być spontaniczne, entuzjastycznego pomarańczowego możemy użyć przy zakupach związanych z rozrywką, a słonecznego żółtego np. w branży turystycznej. Chcąc propagować podejście ekologiczne, ale również tworząc stronę dla placówki finansowej warto skorzystać z koloru zielonego. Kolor niebieski od zawsze świetnie radzi sobie w branży technologicznej i IT, ale również w bankach. Dla ekskluzywnych marek odzieżowych i biżuteryjnych oraz dla branży motoryzacyjnej i technologicznej idealnie nada się kolor czarny.

 

Preferowane barwy a…

 

Co może wydawać się oczywiste, jednak warte jest przypomnienia to fakt, iż nasze preferencje są w dużej mierze uzależnione przez płeć oraz wiek. Należy pamiętać, że kobiety dostrzegają dużo więcej barw niż mężczyźni (takie kolory jak pawiowy czy gołębi potrafią wzbudzać zakłopotanie). Dla osób starszych przyjemniejszymi dla oka będą raczej kolory spokojniejsze, tymczasem młodzież bardziej zainteresują barwy żywsze. Natomiast mniej oczywistym może być to, że różne kraje świata dostrzegają kolory w odmienny sposób. Na przykład biały – w Chinach będący symbolem niewinności i czystości, natomiast w Japonii i Indiach wiąże się z pechem i nieszczęściem.

Czy kolor naszej strony to na pewno TYLKO kolor? Wiedza na temat tego, jak nakłonić internautów do pozostania na naszej stronie za pomocą barw może być niezbędnikiem przy jej projektowaniu. Możemy dobrze kombinować ale możemy też przekombinować. Czasem zamiast działać intuicyjnie warto jest poświęcić dłuższą chwilę na przemyślane zadbanie o każdy drobiazg.

Popularne artykuły

Redakcja Tings Agencja Interaktywna Tings | Zadzwoń ☎ 511 474 708 | Tworzenie stron firmowych, projektowanie sklepów online, projektowanie stron www, sklepy internetowe 2024.

marcin

Porozmawiaj ze specjalistą. W branży od 2009 roku. Oddzwoni do 10 minut.