Agencja Reklamowa Tings

Telefon

+48 511-474-708

Porzucone koszyki - jak skutecznie zmniejszyć ich ilość

Porzucone koszyki – jak skutecznie zmniejszyć ich ilość

Powszechną praktyką stało się odwiedzanie przez konsumentów sklepów internetowych w celu porównania asortymentu, cen poszczególnych produktów oraz sprawdzenia kosztów dostawy. Co zrobić, by zachęcić te osoby do sfinalizowania transakcji? 

 

Poprawnie zaprojektowany sklep internetowy to machina składająca się z wielu elementów, które muszą ze sobą współgrać. Za pierwsze wrażenie odpowiada wizualny aspekt witryny, czyli szata graficzna oraz zdjęcia, które muszą być oczywiście spójne z całym brandingiem. Później klient ocenia intuicyjność i przejrzystość strony oraz opisy produktów. Nadrzędne miejsce zajmuje oczywiście sam produkt, ale duże znaczenie ma także ostatni etap, czyli moment płatności.

 

Nie daj się zniechęcić statystykom!

Z raportu badań Instytutu Baymard aż 70% koszyków w sklepach internetowych zostaje porzuconych. To sporo! Niemniej jednak problem ten dotyczy większości sprzedawców internetowych – niezależnie od tego jak często ma miejsce optymalizacja witryny, jak precyzyjny jest plan marketingowy i jak pozyskiwany jest ruch na stronę. Taka informacja może zdemotywować – to fakt. Na szczęście jednak są sposoby na to, by dopiąć proces zakupowy.

 

Optymalizacja koszyka w 7 krokach

1. Informowanie o wszystkich kosztach

Wysokie lub nieoczekiwane koszta są najczęstszym determinantem rezygnacji z ostatecznego zakupu. Z badania Instytutu Baymard dowiadujemy się, że stanowią one aż 49% wszystkich przypadków. Jakie zmiany muszą więc być podjęte, by tego uniknąć? Z pewnością konieczne jest informowanie o wszystkich kosztach związanych z zamawianymi produktami oraz dostawą, już na poziomie koszyka, czyli jeszcze zanim konsument przejdzie do płatności.

 

2. Brak konieczności logowania lub rejestracji

Klientowi zależy na czasie. Jeśli więc chcesz umożliwić mu szybki zakup produktu, nie marnuj jego czasu na rejestrację i zakładanie nowego konta lub logowanie. Nie martw się, że rezygnując z zapisu, stracisz szansę na zyskanie nowego klienta do bazy mailingowej. Jeśli dokona sprawnej transakcji, z pewnością wróci po więcej. W przeciwnym razie istnieje duże prawdopodobieństwo, że zrobi to u konkurencji, która stosuje politykę bardziej prokliencką. Miej na uwadze, że wymuszanie rejestracji jest drugim z kolei powodem opuszczania koszyka (24%).

 

3. Prosty proces zakupowy

Chcąc zachęcić ludzi do robienia zakupów w Twoim sklepie, ogranicz ilość informacji koniecznych do wypełnienia w celu określenia przesyłki. Wpisywanie kolejno danych osobowych, danych adresu rozliczeniowego i danych do dostawy może negatywnie wpływać na doświadczenia klienta ze sklepem. Wyjściem z tej sytuacji może być wprowadzenie przycisku, po zaznaczeniu którego dane adresowe będą się automatycznie powielały. 

 

4. Brak awarii na stronie 

Awarie i błędy różnego typu mogą skutecznie zakłócić proces zakupowy. Na bieżąco sprawdzaj działanie wszystkich wtyczek oraz ilość pamięci i przepustowość na serwerze. Zadbaj też o jak najkrótszy czas otwierania się Twojej witryny. Z badania przeprowadzonego przez Google wynika, że aż 50% użytkowników stron internetowych rezygnuje z wejścia, jeśli czas ładowania strony przekracza 3 sekundy! Nie pozwól sobie na taki błąd! 

 

5. Wskazanie metod płatności 

Twoi klienci chcą wiedzieć wcześniej, zanim przejdą do płatności, jakie są opcje uregulowania należności. Udostępnij im jak najwięcej alternatyw, by każdy mógł wybrać tę najdogodniejszą dla siebie i – przede wszystkim – bezpieczną. 

 

6. Edytowanie produktów 

Chcesz iść z duchem czasu, proponując swoim klientom nowoczesne rozwiązania? Pamiętaj o nawet najmniejszych detalach. Możliwość edytowania produktów w koszyku, bez konieczności przechodzenia na karty poszczególnych produktów to ogromna wygoda dla użytkownika Twojego e-sklepu. Coraz więcej firm posiada opcję edycję produktu w momencie dodawania go do koszyka. Wtedy też klienci nie zostają automatycznie przeniesieni na podstronę z koszykiem, a edycję mogą wykonać w wyskakującym okienku. Pomyśl o takim rozwiązaniu w swoim sklepie. 

 

7. Zapisanie produktów

Zdarza się, że o porzuconym koszyku decyduje zwykły przypadek. Nagła sprawa, rozkojarzenie mogą spowodować, że osoba zainteresowana Twoim produktem lub usługą opuści sklep. Zadbaj o to, by po ponownym wejściu na stronę, dodane poprzednio do koszyka produkty, wciąż się tam znajdowały. Brak konieczności ponownego kompletowania listy zakupów może być dodatkową zachętą do finalizacji kupna. 

 

Stworzenie atrakcyjnego sklepu internetowego to tylko z pozoru prosta sprawa. Nawet element taki jak koszyk może wymagać od Twojego zespołu doprecyzowanej strategii. Skorzystaj z naszej pomocy, jeśli chcesz zarządzać dobrze funkcjonującym sklepem od samego początku. 

Anna Mikońska

Redakcja Tings Agencja Interaktywna Tings | Tworzenie stron firmowych, projektowanie sklepów online, projektowanie stron www, sklepy internetowe 2021. Zadzwoń ☎ 511 474 708