Agencja Reklamowa Tings

Telefon

+48 511-474-708

Nisza rynkowa — jak ją odnaleźć?

Nisza rynkowa w internecie. Dlaczego warto?

Nisza rynkowa — jak ją odnaleźć?

Rynek e-commerce staje się coraz bardziej popularny wśród przedsiębiorców. Prawie każdy chce dostać kawałek tego „tortu”, bo przy niewielkich nakładach pozwala on niejednokrotnie zarobić wielokrotnie więcej, niż tradycyjny sklep stacjonarny. Początkującemu graczowi trudno jest znaleźć dla siebie miejsce wśród „grubych ryb” i dziesiątek czy setek tysięcy przedsiębiorstw obecnych w handlu internetowym. Rozwiązaniem może być nisza rynkowa (market niche). Jak znaleźć odpowiednią niszę? Co jest na topie w 2021 roku?

Nisza rynkowa — co to?

Znalezienie swojej grupy docelowej dobry pomysł, by zacząć zarabiać. Wiele branż, nawet takich, które do tej pory egzystowały jedynie stacjonarnie, zaczyna się otwierać na działalność w internecie. Odnajdują one swoją niszę rynkową. Co to jest? To wąska grupa klientów, szukających ściśle określonych produktów i usług o specyficznych cechach, których nie ma zbyt wiele na rynku. Dzięki temu ci konsumenci są skłonni zapłacić więcej za oferowane im korzyści. I na tym właśnie opiera się zarabianie w internecie na niszy rynkowej. Oczywiście, najpierw powinieneś zastanowić się, co lubisz robić, w czym jesteś dobry, jakie masz talenty.

Nisza rynkowa w 2021 — przykłady

Poniżej podam kilka przykładów działalności, które mają potencjał wzrostowy, mogą okazać się trendem i przynieść zysk swojemu właścicielowi. 

  1. Jesteś w czymś ekspertem? Znasz się na modzie, potrafisz mówić po węgiersku, pracujesz w finansach, a może Twoją pasją są podróże i znasz egzotyczne kraje? To może być nisza rynkowa dla Ciebie! Załóż blog, stwórz kurs internetowy, szkolenie na żywo, napisz artykuły naukowe, do których dostęp będzie płatny itp. E-learning staje się coraz bardziej popularny, bo wiele osób chce poszerzać swoją wiedzę, ale nie ma zamiaru tracić czasu na dojazdy i siedzenie w ławkach. 
  2. Biznes handlu ubraniami wtórnymi. Ten rynek rozwija się wraz z trendami ekologicznymi, które rosną w siłę. Wiele osób nie chce już kupować nowych ubrań, by zmniejszyć swój ślad węglowy. Oczywiście możesz otworzyć stacjonarny magazyn, ale najlepiej będzie połączyć go ze sklepem online, wtedy masz szansę dotrzeć do większej liczby osób.

A może tworzenie własnych dzieł?

  1. Tworzenie własnych fotografii i wystawianie ich w takich miejscach jak Shutterstock czy Getty Images. W fotografii również istnieją nisze rynkowe. Oprócz tej ślubnej, produktowej, rodzinnej istnieją nietypowe jej odmiany, jeszcze niezagospodarowane. Jeśli lubisz fotografować i chcesz na tym zarabiać, to jest dobry czas. Każdy artykuł napisany przez copywriterów, każda rzecz w danym e-sklepie, każdy przepis kulinarny potrzebuje dobrego zdjęcia. Niekoniecznie trzeba być profesjonalistą (oni też się przecież kiedyś uczyli). Warto się wyspecjalizować w danej dziedzinie: np. fotografia ciążowa, krajobrazowa, wnętrz, architektoniczna, sportowa… Możliwości są nieograniczone.
  2. Zostań grafikiem komputerowym lub copywriterem. Ten pierwszy zajmuje się tworzeniem projektów komputerowych, a ten drugi pisze teksty, które sprzedają produkty i usługi. Nikogo nie trzeba przekonywać, że popyt na obie te profesje wzrasta. Jeśli lubisz pracować w domu przed komputerem, a przy tym jesteś kreatywny, to może być coś dla Ciebie. Warto zrobić sobie kurs, a nawet kilka kursów (które również ktoś stworzył i teraz na nich zarabia) lub nawet pracować za darmo na początku. Po niedługim czasie zaczniesz na tym zarabiać. Dobrze jest zostać ekspertem i zagospodarować jakąś niszę, np. specjalizować się np. w tekstach medycznych, finansowych. Stawki dla takich osób są większe. Nie musisz od razu zakładać firmy, umowa o dzieło na początek wystarczy.

Nisza rynkowa w 2021 — ciąg dalszy

  1. Kolejną niezagospodarowaną jeszcze niszą na rynku może być granie w gry komputerowe. Myślisz, że to dla dzieci i nastolatków, którzy nie wiedzą, co zrobić z wolnym czasem? Wcale nie! Jeśli ukradkiem spędzasz w nudnej pracy czas na jednej z najpopularniejszych gier e-sportowych  i jesteś w tym dobry, to może przejdź na zawodowstwo. W Counter-Strike, Dota 2, Call of Duty, League of Legends wymagane są duże umiejętności techniczne, ale po kilku miesiącach jesteś w stanie zacząć na tym zarabiać na platformach streamingowych.
  2. W Stanach Zjednoczonych bardzo popularne jest przechowywanie rzeczy w wynajętych powierzchniach magazynowych. Masz wolne pomieszczenie? Duży dom? Nieużywany garaż? Wynajmij magazyn innym. Takie strony jak neighbor.com umożliwiają znalezienie miejsca na rzeczy, których, jak się okazuje, ludzie mają tak dużo, że nie są w stanie ich przechowywać u siebie. Ta nisza rynkowa w Polsce jest jeszcze kompletnie niezagospodarowana i można to wykorzystać.
  3. Rękodzieło to następna, wciąż niedostatecznie zagospodarowana nisza. W Polsce wiele osób chce mieć w domach prawdziwe małe dzieła sztuki, zamiast kupować maszynowo wytworzone meble, sprzęty domowe i ozdoby. Naprzeciw temu wychodzą takie strony, jak polandhandmade.pl, które zrzeszają twórców, którzy chcieliby się wypromować w sieci. Natomiast takie e-sklepy, jak np. artyferia.pl umożliwiają bezpośredni zakup rzeczy, które Ty stworzysz!

Jak znaleźć niszę rynkową?

Jak więc znaleźć niszę na rynku i efektywnie ją wykorzystać? Strategia niszy rynkowej polega między innymi na tym, żeby się skupić na potrzebach Twoich klientów. Ważna jest w szczególności:

  • oryginalność produktu czy usługi albo wyjątkowe umiejętności,
  • ciągłe doskonalenie się i rozwijanie Twoich wyjątkowych zdolności,
  • koncentracja na kliencie; tworzenie „sobie a muzom” nie zawsze przyniesie spodziewany efekt.

Co będzie niszą?

 

Jeśli chcesz określić, co będzie niszą rynkową, możesz również przeprowadzić segmentację rynku, czyli podzielić go na fragmenty, np. ze względu na:

 

  • geografię, np. kraj, miasto,
  • demografię, np. płeć, wiek, zawód,
  • zainteresowania, czy też styl życia,
  • status użytkownika, 
  • reakcję klienta np. na okazje zakupowe.

Następnie trzeba określić profil użytkownika Twoich produktów i usług. Ważne jest więc określenie potrzeb konsumenta, zadanie sobie pytania „Co ja potrafię i czy to odpowiada temu, czego potrzebują klienci?”. Kiedy odpowiesz na nie pozytywnie, warto swój produkt/usługę odpowiednio wypozycjonować, żeby łatwiej dał się znaleźć w sieci. Warto także nawiązać kontakt z klientem, tak by wracał, a co za tym idzie, generował zyski w dłuższej perspektywie i polecał Ciebie oraz Twoje produkty innym.

 

Zalety „wstrzelenia się” w niszę rynkową są niezaprzeczalne. Mała konkurencja, niskie nakłady na organizację i reklamę, zazwyczaj większa rentowność, wyższe ceny — to wszystko sprawia, że wiele osób szuka dla siebie miejsca w internecie, gdzie mogliby zarabiać, robiąc to, co lubią i potrafią. Ważne, by dać się znaleźć. Co Ci przyjdzie z tego, że potrafisz malować lepiej niż Leonardo da Vinci, skoro nikt tego nie wie? Aby założyć wyjątkową i dopasowaną do Twoich potrzeb stronę internetową, zwróć się do profesjonalistów. To jest ten moment, by rozwinąć skrzydła!

 

Iwa E.

Redakcja Tings Agencja Interaktywna Tings | Tworzenie stron firmowych, projektowanie sklepów online, projektowanie stron www, sklepy internetowe 2021. Zadzwoń ☎ 511 474 708