Agencja Reklamowa Tings

Telefon

+48 511-474-708

Kategorie produktów

Kategorie produktów w sklepie internetowym – jak je zaprojektować?

Chcąc ułatwić użytkownikom sklepu internetowego przemieszczanie się po nim w poszukiwaniu produktów, warto zadbać o przejrzyste i intuicyjne kategorie produktów. Jeśli zrobisz to w sposób mało oczywisty, stracisz klientów, którzy szybko zmęczą się penetrowaniem witryny. Przeczytaj, jak skonstruować prawidłowe drzewo kategorii i obserwuj rosnący wskaźnik konwersji.

 

Dlaczego kategorie produktów są tak ważne? 

 

Nie trzeba być ekspertem od e-commerce, by wiedzieć, że w celu skłonienia użytkowników do korzystania ze strony, musi ona być zaprojektowana w sposób intuicyjny i przyjazny. Czas to pieniądz, dlatego – jako użytkownicy sklepów internetowych – nie lubimy tracić czasu na mozolne poszukiwania. Nic więc dziwnego, że blisko 40% odwiedzających stronę opuści ją, jeśli jest kiepsko zorganizowana

 

Prawidłowo zaplanowane drzewo kategorii jest podstawą do pozytywnego doświadczenia klienta ze sklepem internetowym, co z pewnością wpłynie na chęć ponownego odwiedzenia witryny w przyszłości. Z perspektywy sprzedawcy mniej kosztowne jest utrzymanie przy sobie obecnego klienta niż zdobywanie nowego, dlatego warto zadbać o to, by użytkownik czuł się dobrze „ugoszczony”. 

 

Kategorie, a konkretnie ich nazwy, będąc elementem SEO, służą optymalizacji sklepu pod kątem wyświetlania w wyszukiwarce Google. Dlatego ważne jest, by wprost wskazywały na swoją zawartość – bez stosowania skrótów myślowych, których rozszyfrowanie będzie zbyt uciążliwe. Warto jednak stosować możliwie najkrótsze nazwy. Wskazówka – przemyśl stosowanie liczby pojedynczej w określaniu nazwy kategorii (np. „pralka” zamiast „pralki”), bo w ten sposób skonstruowane hasła wpisują użytkownicy sklepów w wyszukiwarkę. 

 

Jak stworzyć kategorie produktów?

 

Metoda jest stosunkowo prosta – od ogółu do szczegółu. Jednak to nie wystarczy, by zaprojektować odpowiednie dla Twoich konsumentów drzewo kategorii. Zadanie to wymaga strategicznego podejścia i znajomości swojej grupy docelowej. Pamiętaj, że kategorie produktów powinny pomóc użytkownikowi sklepu w poruszaniu się po nim. Unikaj zatem tworzenia zbyt wielu  opcji, co jedynie zniechęci potencjalnych nabywców. Jak więc zaprojektować takie drzewo kategorii dla e-commerce? Po pierwsze…

 

  • Zastanów się, jak myślą o produktach Twoi klienci

Kluczowym elementem jest tutaj tzw. user experience, czyli wspomniane wcześniej doświadczenie klienta ze stroną. Zastanów się, od czego mogliby rozpocząć swoje poszukiwania? Jeśli sprzedajesz meble, być może powinieneś jako główne kategorie wyznaczyć konkretne pomieszczenia w domu (np. kuchnia, łazienka, salon itd.). Prowadząc sklep kosmetyczny zaproponuj podział na części ciała, czyli miejsce stosowania produktu (np. twarz, stopy, włosy). Z kolei w przypadku kawy może to być miejsce pochodzenia (np. Etiopia, Brazylia, Wietnam). Istotne jest, by wiedzieć, jakimi słowami Twoi klienci opisują oferowane przez Ciebie produkty

 

  • Wybierz podkategorie produktów

Przyjrzyj się produktom wchodzącym w skład poszczególnych kategorii i zdecyduj, jak je zawęzić, tworząc nowe podgrupy. Korzystając z przykładu ze sklepem meblowym, zaproponuj swoim klientom podział na rodzaje mebli jak sofa, komoda, stół czy krzesła. Jeśli to konieczne, stwórz kolejne rozgałęzienia, czyli poziomy kategorii. Im mniejszy wybór, tym lepiej, dlatego w razie możliwości ogranicz ich ilość do 3. W przypadku, gdy zapotrzebowanie na podział produktów jest większe, z pomocą przychodzą filtry. 

 

  • Przyporządkuj odpowiednio produkty

Kolejno wybieraj produkty i staraj się przyporządkować je do jak największej ilości kategorii znajdujących się na stronie, sprawiając tym samym, by były jak najbardziej widoczne. Pamiętaj, by przy tym kierować się doświadczeniem i wrażeniami osób odwiedzających witrynę po raz pierwszy. 

 

  • Stwórz filtry Kategorie produktów

Kolejnym krokiem jest wyłonienie indywidualnych cech, parametrów i właściwości każdego z produktów, by można było wprowadzić odpowiednie filtry. Są one bowiem dopełnieniem drzewa kategorii. W zależności od produktów mogą to być kolory, materiały, rozmiar, cena itd. Pamiętaj, by kierując się rozmiarem czy wielkością produktów, ujednolicić wartości, podając je przykładowo w metrach lub centymetrach. 

 

Dbaj o doświadczenie klientów

 

Kategorie produktów są ważnym elementem stanowiącym o atrakcyjności Twojego sklepu. Projektując drzewo kategorii w sklepie internetowym, kieruj się potrzebami swoim klientów. Nie spiesz się. Czas poświęcony na strategiczne planowanie z pewnością zwróci się w postaci wzrostu sprzedaży, zadowolenia klientów oraz pozwoli uniknąć wielu błędów w przyszłości. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redakcja Tings Agencja Interaktywna Tings | Tworzenie stron firmowych, projektowanie sklepów online, projektowanie stron www, sklepy internetowe 2021. Zadzwoń ☎ 511 474 708