Agencja Reklamowa Tings

Telefon

+48 511-474-708

Jak dobrze prowadzić bloga?

Jak dobrze prowadzić bloga? – mini poradnik

Blog, czym jest? Jak dobrze prowadzić bloga?

Zanim podejmiemy się tego zadania, warto zastanowić się , czym w ogóle jest blog?

Słowo blog, pierwszy raz zostało użyte w roku 1999 przez niejakiego Petera Merholza, którego uważa się za najwcześniejszego twórcę internetowych dzienników o nazwie “Robot Wisdom.”

W Polsce pierwszym bloggerem był Piotr Waglowski, który założył serwis vagla.pl w roku 1997. Chociaż, w wywiadach twierdzi, że za takowego się nie uważa, ponieważ “nie wie, co oznacza słowo blog.”

Nazwa bloga pochodzi od angielskich słów web log, czyli dziennik sieciowy.
Jego cechą charakterystyczną jest posiadanie chronologicznie, posortowanych i pojawiających się wpisów. Posiada także opcje archiwizacji, tagowania, oraz sortowanie według np. kategorii  tego, co w nim zapisaliśmy. Umożliwia także, czytelnikom komentowania wpisów, dzięki czemu daje nam możliwość kontaktu z osobami po drugiej stronie monitora.

Warto pamiętać, że ogół blogów, czyli całe środowisko osób zajmujących się prowadzeniem takowych nosi nazwę blogosfery

Kiedyś, blogi traktowano jako coś bardzo osobistego i zwano stronami osobistymi. Teraz, wiele takowych nie jest tak postrzegana. Chociaż, nadal nawiązują do tej, bardziej osobistej sfery, czyli czegoś w rodzaju internetowych pamiętników.
Nie ważne, jaką tematykę posiada blog, zawsze będzie zawierać przemyślenia autora, który wielokrotnie potrafi pokazać nowe horyzonty na poruszane zagadnienie. Poznać punkt widzenia od zupełnie innej strony.

Czasami, blogi prowadzone są nie przez jedną osobę, a kilka osób. Takim przykładem, może być blog, jaki możemy odwiedzić na stronie agencji reklamowej Tings.
Każdy z nas, dokłada swoją małą cegiełkę do jego tworzenia. Nawet jeśli piszemy na już wcześniej poruszany temat, to przedstawienie go ma zupełnie inny punkt. Jakby nie patrzeć, wszyscy postrzegamy dany problem, czy zagadnienie w zupełnie inny sposób. Więc pisząc o stronie internetowej, sklepie internetowym, copywritingu, czy naszym portfolio okaże się, że każdy z nas będzie o tym pisać w odmienny stylu. Dzięki temu czytelnicy będą mogli zobaczyć wiele różnych punktów widzenia i kto wie, zachęcić ich do współpracy z nami.

Rodzaje blogów

Musimy pamiętać, że blogi mają swój podział.
Jednak to autor, w dużej mierze decyduje o tym, jak takowy ma wyglądać. Chodzi tutaj o kryteria rodzajów środków przekazu.

Dlatego, chcąc prowadzić bloga, musimy zastanowić się, do jakiej głównej grupy będzie on przynależał:

blog tekstowy – ten najpopularniejszy, którego środkiem przekazu jest tekst, rozbudowane wpisy, czasami ozdobione zdjęciami czy rysunkami, a nawet krótkimi filmami,

mikroblog – to taka trochę okrojona wersja wspomnianego wcześniej bloga tekstowego, ponieważ wpisy w nim ograniczają się do minimum dwóch, trzech czy czterech zdań,

– linklog – to taki blog, w którym pojawia się wiele linków do przeróżnych stron, głównie nawiązujących do jego tematyki,

fotoblog – nie trudno zgadnąć, że głównym źródłem przekazu treści są zdjęcia okraszone, krótką i zwięzłą treścią, 

wideoblog – w którym to filmy stanowią podstawowe źródło informacji i podobnie jak w fotoblogu, niekiedy zawierają krótkie opisy,

audioblog – to taki blog, który przekazuje treści za pomocą plików audio i w dużej miecz, dotyczą tak zwanych podcastów, ale nie zawsze.

Dlaczego wspominam o podziale bloga? Ponieważ jego przynależność do danej grupy pozwoli nam, na lepsze wypromowanie go. Jakby nie patrzeć, fotoblogi czy wideoblogi lepiej sprawdzą się dla podróżników, czy artystów, którzy tworzą np. obrazy, niż blog tekstowy.
Nie oznacza to jednak, że blogi o tematyce w dużej mierze tekstowej, nie mogą posiadać rozbudowanego tekstu. Poradniki, mogą pojawiać się również w formie grafik czy filmów, a to niejednokrotnie, w połączeniu z treścią pisaną, daje zaskakujące efekty.

Powyższe rodzaje blogów, zaliczają się do tych głównych. Można wyróżnić także:

mblog – którego treści  “wrzucane” są z urządzenia mobilnego,

blog dynamiczny – wyróżnia się tym, że wpisy na nim pojawiają się codziennie, a nawet po kilka razy w ciągu dnia,

flog – jest blogiem osobistym, ale osoba się nim zajmująca została opłacona przez przedsiębiorstwo i służy do reklamy produktów,

roblog– to blog, którego treść jest dobierana bez ingerencji człowieka ,

– spamblog (splog) – został stworzony w celu manipulacji wynikami wyszukiwarek.

 

Cel pisania bloga – czy jest istotny?

Cel pisania bloga, wbrew pozorom jest bardzo ważny.
Dlaczego? Ponieważ istotne jest to dla kogo i do kogo będzie on kierowany. Wszystko zależne jest od tego, czego oczekujemy od bloga. 

Poniższa lista przedstawi Wam, pokrótce cele blogów, które warto zakładać już na etapie jego tworzenia. 

osobiste – nic innego jak, coś w rodzaju intymnych dzienników,

relacyjne – to takie, których celem jest podtrzymanie kontaktów towarzyskich; jest odmianą bloga osobistego,

zawodowe – ich zadaniem jest prezentowanie dotychczasowego dorobku autora, do takich należą między innymi naukowe czy dziennikarskie,

opisujące świat – twórcy tych blogów, dzielą się z czytelnikami na różne tematy, wyrażają swoje opinie,  czy swoje zainteresowania,

podróżnicze – jak sama nazwa wskazuje, są to blogi, których autorzy opisują przeróżne miejsca, w jakich mieli przyjemność się pojawić; to właśnie te z nic, przeważnie są albo fotoblogami, albo wideoblogami, a nie kiedy jedno i drugie,

blogi reklamowe (fake blogs) – po prostu, blogi reklamowe, promujące usługi oraz towary,  a ich inicjatorami są  dużej mierze firmy,

splogi – to takie blogi, które wypełniane są automatycznie przez maszyny spamujące.

Patrząc na powyższą listę lepiej, skupić się na jednej rzeczy, niż wielu, bowiem zbyt duża ilość treści, przede wszystkim zdezorientuje czytelników, nieważne czego będą poszukiwać, do tego zostanie  gorzej pozycjonowany w wyszukiwarkach. Im więcej, różnych słów kluczowych, tym trudniej będzie go przydzielić do danej kategorii. Jak to powiadają, jeśli jest się do wszystkiego to i do niczego. Dlatego, warto skupić się na jednej lub dwóch podobnych do siebie kategoriach.
Jeśli, dla przykładu promujemy nasz sklep internetowy, warto skupić się na tematyce nawiązującej do sklepu. Zatem, jeśli sprzedajmy tworzenie stron internetowych, czy oferujmy usługi  copywriterskie, tak niezbędne do treści umieszczanych na stronach www, warto treści bloga prowadzić z tymi zagadnieniami oraz ich pochodnymi. Zatem możemy napisać krótki poradnik o tworzeniu stron internetowych, ale także przedstawić oferty z naszego sklepu. Nawiązać jak i gdzie szukać darmowych grafik, z których możemy korzystać, jeśli nie chcemy płacić abonamentu za zdjęcia czy filmy.
Nawiązując do treści copywriterskich można połączyć tematykę ze sobą i opisać, dlaczego warto posiadać profesjonalne teksty na stronie, w jaki sposób pisać je pod kątem SEO, aby osoba, której zlecimy zadanie, miała ułatwioną pracę, kiedy podamy jej to, co chcemy zawrzeć w tekście w konkretach.

Jakie funkcje pełnią blogi?

Wbrew pozorom, blogi pełnią naprawdę, niesamowitą funkcję. Zwłaszcza w dobie pandemii, mamy możliwość nie tylko podzielenia się swoim zdaniem, ale łatwiej dotrzeć do klientów, którzy to potrzebują coraz to, przystępniejszych metod na pozyskanie kontaktu czy dotarcia do ulubionych usług i nie tylko.

Marta Olcoń przeprowadziła badania, według których przeanalizowała wypowiedzi bloggerów, z jakimi miała przyjemność pracować i wyróżniła, kilka najważniejszych powodów: “ Dlaczego ludzie prowadzą blogi?”

eksperesja – pozwala, twórcom blogów wyrażać siebie na różne, możliwe sposoby, od pisania tekstów, po wstawianie zdjęć czy filmów oraz swoich prac. Przy okazji, zaspokaja to potrzebę bycia dostrzeżonym i podziwianym, ale także wywierania pewnego rodzaju wpływu na niektóre aspekty z życia i nie tylko,

autopromocja – tworzenie takiego, wirtualnego dziennika pozwala jednakowo wykreować nasze wirtualne “ja”, ale także, jak słowo oznacza promować swoje usługi czy towary w internecie,

zaspokajanie przyjemności – tworzenie/pisanie bloga to po prostu zwyczajna rozrywka, która zrzesza niesamowite grona osób, a jeszcze jeśli ktoś ma naprawdę dar pisania, nie mówię, że ma być Mickiewiczem czy Słowackim, ale potrafi przemawiać i uderzać w środek człowieka, w jego emocje oraz umysł, autor może niekiedy zmienić ludzkie życie, nawet nie będąc tego świadom, a przy okazji pobudzać wyobraźnię, o której często zapominamy, no i co najważniejsze, dobrej zabawie przy kawie czy herbacie,

zaspokajanie potrzeby więzi, towarzyskości – jak wspomina Marta Olnoć, blog pozwala wyzbyć się samotności, bowiem czytelnicy, są takimi samymi ludźmi jak by i często, borykają się z problemami czy mają podobne zainteresowania do nas, więc tym sposobem docieramy do osób takich, jak my sami, gdzie niekiedy można zyskać prawdziwą i szczerą przyjaźń,

spełnienie potrzeb emocjonalnych – pisanie, podobnie jak inne formy rozładowania, pozwalają nam “wyrzucić “ z siebie emocje, jakie nami targają, a przy okazji poczuć wolność słowa oraz swobody wypowiedzi.

Czy warto prowadzić bloga?

Oczywiście, że tak.
Chociaż, nie jest to wcale, taką łatwą sztuką, jaka by się wydawała. Głównie dlatego, że w jakiś sposób uczy nas systematyczności oraz odpowiedzialności. Jeśli będziemy dbać o nasz twór, zacznie on przynosić korzyści. Jak to powiada nasz opiekun Marcin Boczkowski, że bez ciężkiej pracy, nie ma efektów. To samo jest z blogiem, dlatego na koniec, podam Wam pięć, najbardziej popularnych porad na pisanie dobrej treści dla bloga:

  1. Dobra, inspirująca oraz pociągająca historia – każdy blog należy traktować jako swojego rodzaju historię narracyjną. Nie ważne, czy to opis naszej przygody, jaka spotkała nas w czasie podróży czy spaceru po mieście, czy też nawiązanie do naszych usług, czy towarów. Musimy, w intrygujący sposób przedstawić to co chcemy. Tak, aby nasze słowa dotarły do czytelnika, ale każdy ma przecież na to swój sposób i niech się nie zmienia, a zwyczajnie szlifuje go.
  2. Porywający tytuł – musi zawierać wszystko to, o czym chcemy pisać. Krótko, zwięźle i na temat, ale tak, aby osoba, która go zobaczy, powie: “tak, to jest to, czego szukałem/łam”.
  3. Rzetelne zdobywanie i poszukiwanie informacji – to bardzo istotna kwestia, ponieważ jak powszechnie wiadomo, kłamstwo prędzej czy później wyjdzie na jaw. Dlatego, zanim zaczniemy o czymkolwiek pisać, poświęćmy nieco czasu na zdobycie rzetelnych, opartych na prawdziwym źródle informacji. Wtedy, pokażemy się z bardzo profesjonalnej strony i udowodnimy, że naprawdę znamy się na tym, o czym piszemy.
  4. Pisanie językiem odbiorcy – to, w jaki sposób piszemy, musi nawiązywać do rodzaju odbiorców. Wiadome będzie, że treści przeznaczone dla dzieci, będą pisane w bardzo prosty, delikatny sposób, zaś dla starszych osób, w nieco bardziej rozbudowanej formie. Na pewno, istotne jest również to, jakie tematy będą poruszane na forum. Dlatego, warto, już na samym początku planowania bloga wybrać grupę docelową, do jakiej będzie nasz twór kierowany. To pomoże nam dopasować język treści do odbiorcy.
  5. Optymalizacja tekstu – jeśli chcemy, aby nasz tekst był wyraźniejszy i łatwiejszy w odbiorze, wart pamiętać o takich drobnych rzeczach, jak akapity, nagłówki. Wszak, lepiej czytać tekst podzielony na akapity, niż tak zwaną ścianę tekstu, od której idzie dostać tak zwanego oczopląsu. Nie można także zapomnieć, że treści na bloga piszemy z myślą o czytelniku, a potem o pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Tekst na bloga ma być wartościowy dla czytelnika.

Od autorki słów kilka

Mam nadzieję, że dzięki mojemu wpisowi, zachęcę Was bardziej do założenia swojego bloga, a także zaglądania do naszego.
Regularnie pojawiają się na nim rzetelne, profesjonalne wpisy, które mamy nadzieję, zainteresują nie tylko tych, poszukujących informacji o tym, czym nasza firma się zajmuje, jakie produkty czy usługi oferuje, ale miłośników czy całkiem zielonych ludków, ale nie jak kosmitów czytelników, którzy poczują się jak u siebie w domu!

Życzę wszystkim udanego dnia!

Aneta Wyszyńska

Źródło: blogi internetowe, doświadczenie własne,
Grafiki: Pixabay

 

Redakcja Tings Agencja Interaktywna Tings | Tworzenie stron firmowych, projektowanie sklepów online, projektowanie stron www, sklepy internetowe 2021. Zadzwoń ☎ 511 474 708