Agencja Reklamowa Tings Boczkowsky

511-474-708

agencja-interaktywna-tings-tworzenie-stron-firmowych-projektowanie-sklepów-online-projektowanie-stron-www-sklepy-internetowe-2021
agencja-interaktywna-tings-tworzenie-stron-firmowych-projektowanie-sklepów-online-projektowanie-stron-www-sklepy-internetowe-2021
Zamów kontakt

Agencja Reklamowa Tings

agencja-interaktywna-tings-tworzenie-stron-firmowych-projektowanie-sklepów-online-projektowanie-stron-www-sklepy-internetowe-2021
Zamów kontakt

Copywriting — czy można pisać dobrze, tanio i szybko?

Copywriterzy mają teraz mnóstwo pracy. Wszyscy przenoszą się do internetu albo już od dawna tam są. Blogi, e-sklepy, materiały na You Tube, strony www to tylko niektóre miejsca, gdzie istnieje stałe zapotrzebowanie na teksty copywritingowe. Jest dużo ofert dla osób, które mają tzw. lekkie pióro i są kreatywne, a przy tym potrafią tworzyć (najlepiej szybko oraz jak najtaniej). Oczywiście teksty muszą sprzedawać usługi czy produkty oferowane przez danego zleceniodawcę. Ale czy można napisać dobrze 10 000 albo 15 000 znaków ze spacjami codziennie, aby „wyrobić” normę i oddać tekst? Copywriting — co to jest?

Czym jest copywriting?

Wiele osób chce zacząć pisać jako copywriter, uważając, że jest to łatwy sposób na zarabianie pieniędzy. Copywriting — co to jest? Najprościej rzecz ujmując, jest to pisanie tekstów, zawierających określony komunikat, mających na celu sprzedaż i reklamę. Osoby, mające lekkie pióro piszą więc najczęściej opisy produktów, opisy kategorii, teksty na blogi oraz na strony www i tym podobne treści. Takie teksty powinny być ciekawe i zajmujące uwagę czytelnika, oryginalne (kopiowanie słowo w słowo z innego źródła jest niedopuszczalne), w przystępny sposób przekazujące treści, jakie zleceniodawca chce przemycić. 

Copywriter — niedoceniane wsparcie sprzedaży

Copywriter musi brać pod uwagę SEO copywriting. Jeśli widzicie w jakimś tekście pogrubione frazy, tak jak w zdaniu powyżej, to właśnie jest SEO. Osoby piszące treści sprzedażowe są często niedocenianym elementem całego procesu, który prowadzi to tego, że zleceniodawca osiąga znaczące przychody. A ile zarabia copywriter? Niewiele, dlatego musi starać się pisać nawet kilkanaście-kilkadziesiąt znaków dziennie, żeby mógł się utrzymać z tej pracy. Po napisaniu pracy sam musi sprawdzić np. czy dane słowa się nie powtarzają albo czy np. wszystkie frazy kluczowe są obecne w tekście w mianowniku itp.

 

Warto wspomnieć, że za poprawki, dopiski, zmianę stylu, które to czynności są od niego często wymagane, nikt mu już nie zapłaci, więc zwykle dodatkowo jeszcze kilka godzin pracuje za darmo. Wciąż musi być pełen świeżych pomysłów, co bywa trudne, gdy tworzy się od rana do wieczora. Nawet jeśli nieświadomie napisze część zdania podobnie, a tak samo stworzył dany urywek tekstu inny copywriter już wcześniej, program antyplagiatowy wyłapie ten fakt i takie zdanie również trzeba poprawiać. Za 9 000 zzs (znaków ze spacjami), czyli ok. 6-7 stron twórca zwykle zarobi może 100 zł. A przecież musi najpierw zrozumieć temat, wyszukać o nim informacje (zrobić research), przetworzyć to, co przeczytał i dopiero może pisać.

Jak pisać dobre teksty (i wcale nie tanio)?

Copywriting — praca to twórcza i niepodobna do innych. Utalentowani pisarsko ludzie oddają swoje pióra, a raczej klawiatury na usługi zleceniodawców, którzy chcą wypromować swoje produkty i usługi. Ale jak pisać doskonałe teksty, które podniosą sprzedaż? Nawet dobry tekst może się nie przełożyć na sprzedaż, zwłaszcza że musi go zobaczyć co najmniej kilkaset osób, by wygenerował choć minimalną sprzedaż. Dlatego właśnie powstały słowa kluczowe. Czasami są to pojedyncze słowa, np. copywriting, innym razem będą dłuższymi wyrażeniami, np. artykuł na blog. Pod nie można jeszcze podpiąć link np. do strony sprzedażowej. Każde takie słowo kluczowe może otworzyć zamek do serca danego klienta, który właśnie poszukuje np. dobrej agencji reklamowej. Warto, by copywriter zaczął się specjalizować w danej dziedzinie, np. tematach technicznych, kryptowalutach, modzie itp., wtedy może on żądać wyższych stawek za swoje usługi.

 

Warto mieć sporo zdolności perswazyjnych, umiejętności czytania w ludzkich umysłach, ponadto wiedzieć, w jakim stylu zwrócić się do tzw. targetu, czyli grupy, którą próbujesz zainteresować. Trzeba tak utrzymać uwagę klienta, który poświęca zwykle jedynie kilka minut, a może tylko parę sekund, by wzrokiem przeskanować tekst. Copywriter powinien potrafić go skłonić, by uważnie przeczytał cały tekst i zastosował konwersję, czyli postąpił zgodnie z oczekiwaniami ze strony nadawcy wiadomości. Warto pamiętać, że klienci uwielbiają kupować, ale nie przepadają za sytuacjami, gdy im się coś próbuje sprzedać. Na pierwszy plan wysuwają się tu emocje i to do nich klucz trzeba znaleźć.

Dobrze, tanio czy szybko? 

Nie trzeba chyba dodawać, że albo coś jest szybko, albo dobrze. Wspaniały tekst, który przekona niezdecydowanego klienta i skłoni go do naciśnięcia „Kup teraz” nie powstaje w pięć minut. Wymaga namysłu, „przetrawienia” tematu, czasami przeszukania kilku źródeł, rzucenia okiem na strony innych uczestników wyścigu do portfela danego konsumenta. Trudno to osiągnąć w ciągłym pośpiechu. Dobre teksty mogą być natomiast tanie w sytuacji, gdy konkurencja na rynku copywriterów rośnie, a na popularnych stronach łączących zleceniodawców ze zleceniobiorcami ci drudzy prześcigają się w zaniżaniu stawek, byle tylko „złapać” zamówienie.

 

Jeśli próbowałeś lub próbujesz pisać dla innych, to wiesz, jakie to trudne. W sytuacji, gdy tworzenie tekstów nie jest twoją pasją i przychodzi Ci z trudem, zdaj się na profesjonalistów i zajrzyj tutaj.

Iwa E.

Popularne artykuły

Redakcja Tings Agencja Interaktywna Tings | Zadzwoń ☎ 511 474 708 | Tworzenie stron firmowych, projektowanie sklepów online, projektowanie stron www, sklepy internetowe 2024.

marcin

Porozmawiaj ze specjalistą. W branży od 2009 roku. Oddzwoni do 10 minut.