Agencja Reklamowa Tings Boczkowsky

511-474-708

agencja-interaktywna-tings-tworzenie-stron-firmowych-projektowanie-sklepów-online-projektowanie-stron-www-sklepy-internetowe-2021
agencja-interaktywna-tings-tworzenie-stron-firmowych-projektowanie-sklepów-online-projektowanie-stron-www-sklepy-internetowe-2021
Zamów kontakt

Agencja Reklamowa Tings

agencja-interaktywna-tings-tworzenie-stron-firmowych-projektowanie-sklepów-online-projektowanie-stron-www-sklepy-internetowe-2021
Zamów kontakt

Co to są infografiki? Infografika jak je tworzyć?

Co to są infografiki? Infografika jak je tworzyć?

Nie od dziś wiadomo, że obrazy są najskuteczniejszą formą przekazu informacji zatem wielką skuteczność ma infografika. Podczas gdy wartość tekstu pisanego jesteśmy w stanie ocenić dopiero po dokładniejszym zapoznaniu się z nim, tak za pomocą ilustracji, wiadomość dociera do odbiorcy natychmiast. Według badań nasz mózg przyswaja treść w formie obrazu nawet o 60 000 razy szybciej niż tę w formie tekstu. Problem tkwi jedynie w tym, że nie zawsze dana fotografia zostanie odebrana dokładnie tak, jak byśmy tego chcieli. Przykładowo, gdy widzisz ilustrację słonia, możesz pomyśleć zarówno o kampanii na rzecz ratowania słoni, jak i o wycieczce na safari. Tu z pomocą przychodzi złoty środek skutecznej komunikacji – infografika.  

 

Infografika, jak mówi sama nazwa to informacja przedstawiona za pomocą grafiki, czyli wizualnie

Infografika łączy w sobie tekst i ilustrację. Mimo iż kojarzy się z czymś do oglądania, czyli czymś, co przychodzi nam z mniejszym wysiłkiem niż czytanie, to wciąż przekazuje treść pisaną – okrojoną, ale jednak skuteczną w odbiorze.  

 

Z czego składa się infografika?

 

W Internecie znajdziesz wiele przykładów tych dobrych i nieco gorszych infografik. Tworzenie infografik to proces, który opiszę w następnym akapicie. Teraz poznaj podstawy jej konstrukcji. Co powinna zawierać infografika?

 

  1. Tytuł – to on przedstawia cel infografiki i jest pierwszym bodźcem wysłanym do odbiorcy, po którym podejmie on decyzję, czy poświęci czas na zapoznanie się z nią. Musi być krótki, wyraźny i nieskomplikowany. Pamiętaj, że kolor również przyciąga uwagę. 
  2. Grafika – jak można się domyślić, bez niej nie istnieje infografika. Mowa tu o wszystkich piktogramach i ikonach nawiązujących do przekazu słownego. 
  3. Opisy – to one uzupełniają grafiki, wyjaśniają, co chcemy przekazać za ich pomocą. Tak, jak wcześniej wspomniana fotografia słonia, która wzbudza różne skojarzenia, opatrzona podpisem “Ratuj słonie” nie pozostawia już żadnych wątpliwości.  
  4. Tło – najważniejsze by stanowiło jedynie uzupełnienie i nie zasłaniało pozostałych części infografiki. Jednorodne tło w kolorze wzbudzającym emocje adekwatne do przekazu będzie najlepszym wyborem. Przykładowo, błękitne tło jest odpowiednie do infografiki na temat pozytywnych skutków medytacji, a czarne do negatywnych skutków palenia. 

 

Jak tworzyć infografiki?

 

Za pomocą infografiki możesz nie tylko przyciągnąć większą ilość odbiorców, ale także skłonić ich do zgłębienia tematu. Ważne, aby Twoja infografika była czytelna i jasna w przekazie. Wyobraź sobie plakat promujący zdrowe odżywianie. Jaki obraz przyciągnąłby Twoją uwagę? Jakie informacje na temat zdrowego odżywiania się są dla Ciebie najważniejsze? Gdzie umieściłbyś ten plakat? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz tutaj! 

 

  • Zdecyduj kogo kierujesz infografikę

 

Pozostańmy przy przykładzie ze zdrowym odżywianiem. Ustalenie potencjalnych odbiorców jest bardzo ważne. Umieszczenie infografiki na wyżej wymieniony temat w barze z fast foodem nie byłoby najlepszym pomysłem. Za to wybór miejsca, takiego jak siłownia, basen lub szkoła daje większe szanse na znalezienie sporej ilości odbiorców. Wiadomo, że od każdej reguły znajdzie się wyjątek i może ten jeden gość burgerowni stwierdzi, że to dobra okazja na zmianę trybu życia. My jednak szukamy pewnych źródeł zainteresowania. Tego samego dotyczy działalność internetowa z udziałem infografik. Umieszczaj je w miejscach, gdzie znajdą one odbiorców. 

 

  • Sprecyzuj temat infografika

 

Sprecyzowanie tematu to klucz do sukcesu infografiki. Chcesz, aby była ona na temat zdrowego odżywiania? Pamiętaj, że ten temat jest bardzo rozległy. Możesz skupić się na pozytywach płynących z takiego trybu życia lub negatywach wynikających z życia w sposób odwrotny. Warto również zwrócić uwagę na to, że ludzi przyciągają konkrety w postaci, na przykład statystyk. Może więc Twoja infografika będzie dotyczyła ciekawostek o zdrowym odżywianiu, popartych danymi? Ważne, aby temat nie był zbyt rozległy, bo wtedy infografika będzie przekazywała wszystko i jednocześnie nic. 

 

  • Podawaj  źródła infografiki

 

Odnosząc się do propozycji zawartej w poprzednim punkcie, poparcie informacji danymi wynikającymi z badań zwiększa wiarygodność infografiki. Pamiętaj jednak, że źródła te muszą być rzetelne, a informacje prawdziwe. Nikt nie lubi być oszukiwany. 

 

  • Nie komplikuj! 

 

Im prostsza infografika, tym lepiej. Zbyt duża ilość informacji przytłoczy odbiorcę. Prosta historia da większe prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu. Zaskocz swoich odbiorców czymś, czego nie powiedział nikt inny, a przyjdą po więcej. 

 

 

Spraw by Twoja infografika była łatwa do udostępnienia. Zachęć do podzielenia się informacją. Im łatwiejszy będzie sposób wykonania tej czynności, tym większe prawdopodobieństwo, że odbiorcy ją podejmą. A w momencie, w którym Twoja infografika trafi w internetowy obieg, to sukces gwarantowany

 

Jak zrobić infografikę w wordzie?

 

W Internecie znajdziesz niejeden darmowy program do tworzenia infografik – wystarczy wpisać odpowiednią frazę w wyszukiwarkę. Musisz jednak wiedzieć, że naprawdę dobrą infografikę możesz stworzyć także za pomocą podstawowych narzędzi na Twoim komputerze. Jest to banalnie proste!

 

Otwórz pusty dokument w Wordzie, wklej zdjęcie obiektu zainteresowania wraz z tłem (dobrą kompozycję stworzysz, na przykład w Power Poincie), dodaj strzałki, wraz z podpisami i gotowe! Nie zapomnij o wyraźnym tytule. Twoja wyobraźnia to najlepszy program do infografiki

 

W internecie znajdziesz również gotowe szablony infografik, które śmiało możesz wykorzystać. 

Zalety infografik 

 

Według badań, ludzie czytający instrukcje obsługi uzupełnione o obrazki osiągają o ponad 300% lepsze efekty, niż osoby zapoznające jedynie z instrukcją tekstową. Udowodniono także, że informacje wizualne są zapamiętywane szybciej i na dłużej. Wynik ten sięga nawet do 65% informacji więcej w ciągu trzech dni. Nie trzeba więc tłumaczyć dokładnie zalet infografik. Pomyśl, co sam chciałbyś zobaczyć i pokaż to innym. 

 

Karolina Galus

Popularne artykuły

Redakcja Tings Agencja Interaktywna Tings | Zadzwoń ☎ 511 474 708 | Tworzenie stron firmowych, projektowanie sklepów online, projektowanie stron www, sklepy internetowe 2024.

marcin

Porozmawiaj ze specjalistą. W branży od 2009 roku. Oddzwoni do 10 minut.